Добрите страни на извънредното положение у дома

 Поставени извън нормалното си ежедневие много хора изпитват цялата палитра на негативните емоции. В социалните мрежи се усеща и страх, и паника с малки лъчи от надежда и добротворчество.

Нормално е в първите няколко дни да сте били афектирани, уплашени и като цяло развълнувани от рязката промяна в ежедневието си. Това, че преживявате стрес в първите дни след промяната е добър знак: вашата психика се мобилизира и адаптира към новата ситуация.

Ако тревожността продължава по-дълго време тя ще се отрази както на физическото, така и на психичното ви здраве. Затова е важно да се мобилизирате и да внесете спокойствие както в собствената си глава, така и да бъдете източник на сила и увереност за вашето семейство.

В последните дни получавам непрекъснато запитвания как да организирате ежедневието на децата, които са ограничени в рамките на дома.

 

Универсална рецепта няма, но все пак ще се опитам да ви дам няколко идеи и се надявам, че те ще ви вдъхновят да погледнете под друг ъгъл на настоящата ситуация.

Добрите страни на извънредното положение у дома са много: имате време и възможност да бъдете заедно, да създавате заедно, да бъдете пример за децата, да организирате себе си и ежедневието си по един друг начин. Ако не роптаете, а се оставите на течението и обърнете поглед напред ще видите, че има и много хубави неща, които тази ситуация носи.

Следващите стъпки са част от нещата, които аз правя за себе си и за моето семейство, моите лични размисли и начини за справяне. Те не са задължително валидни за всички, но се надявам, че една друга гледна точка ще ви помогне да видите “слънцето над облаците“.

Десет стъпки за мама

  1. Погрижете се за себе си.

Научете се да се грижите първо за себе си. Преуморена, изтощена, недоспала, паникьосана и залепнала за новините майка не е от помощ за никого. Извоювайте си време само за себе си. Дори половин час сама и с любимо занимание ще бъде от огромна полза за вашето психично и физическо здраве.

 

  1. Организирайте дома си.

Ако имате ученик – създайте му работно пространство, в което да се чувства удобно и спокойно. Ако имате малко дете-оформете кът за неговите играчки и занимания. Ако работите от вкъщи- създайте си пространство само за вас. Дори един ъгъл с плот ще ви донесе усещането за „ваше място“, което е важно за хора изолирани в дома си.

  1. График.

Графиците не са любими на много от вас, но те създават сигурност. Така както режимът на бебетата им носи спокойствие, защото имат очакване и то се удовлетворява. Създайте си график, напишете го и го закачете на видно място. Това ще ви помогне като създава очакване и удовлетворение на това очакване. Така вие имате контрол върху поне един аспект от ежедневието си. Хаосът поражда стрес, а графика-спокойствие.

  1. Пейте, скачайте, танцувайте.

Физическата активност намалява нивата на стресовите хормони и увеличава нивата на хормоните, които отговарят за щастието. Пейте, скачайте, танцувайте поне половин час на ден за да помогнете на тялото и психиката си да се справят с хормоналния дисбаланс.

  1. Ограничете четенето и търсенето на новини свързани с настоящата ситуация.

Използвайте социалните мрежи само за да свързвате с любимите си хора или членовете на семейството си и приятелите. Не търсете новини, случаи и всякакви възможни верни и неверни информации относно положението извън дома. Използвайте приложения, които изключват коментари на други хора. На пръв поглед може и да си помислите, че това което пише е глупаво, невярно или стресиращо и не ви засяга, но каквото и да прочетете остава в съзнанието ви.

  1. Тревожете се.

Не се шегувам. Тревожете се всеки ден от 14:00ч. до 14:15ч. Може и да ви звучи абсурдно, но пък е много ефективно. Колкото и да ограничаваме времето по точка 5 от списъка все ще мине погледа ви върху някакъв текст от типа “шок, бомба, ужас“. Няма как да си заровим главите в пясъка и да отричаме негативните си емоции. Изживейте ги, но ги ограничавайте. Вземете си лист и химикал и всеки ден от 14:00 до 14:15 се тревожете. Пишете за страховете си и тревогите си, нарисувайте най-черните и страшни варианти. В 14:15 станете, изгорете листа и продължете с песен. Търсете баланса и не се опитвайте да сте само от светлата страна на улицата. В дългосрочен план пълния позитивизъм не е добро решение.

  1. У дома е най-хубаво!

Моят дом е моята крепост-чували сте го, нали? На всеки работещ родител му се е случвало дете, което плаче и ви умолява да не отивате на работа. Ами, ето ви една чудесна възможност! Ако не сте на работа и имате малко дете у дома сега е идеалния момент за всичко, което сте отлагали, защото нямате време: рисуването и големите арт проекти, готвенето заедно, гушкането и танците, криеница и градинарство…Имате време!

  1. Намалете очакванията и се насладете на момента.

Детето имало двойка. Домашни и работни листи, искания и изисквания. Сериозно ли? И какво от това? Някои от качествата, които най-много харесвам в хората и в себе си се научават доста след завършването на училище. Дишайте дълбоко, намалете очакванията и се насладете на момента. Вие сте на най-хубавото място на света. У дома, с любимите си хора и имате уникалния шанс да прекарвате времето си заедно.

  1. Мечтайте за бъдещето.

Когато тази ситуация приключи всички ще се озовем в една напълно нова ситуация, в един нов свят. Мечтайте и планирайте бъдещето. Използвайте тази пауза за да надградите уменията и знанията си, за да подобрите психичната и физическата си устойчивост. Научете нещо ново, създайте проект, бъдете креативни. Имате време, имате възможност, бавно и без бързане да помислите върху важните за всеки въпроси: какво ще правим след това, с какво искам да се занимавам, какво ми носи радост и удовлетворение? Не се страхувайте от промените и от излизането от удобната ви зона на съществуване. Това балонче, в което се намира всеки един от нас е дар. Времето, светът и хората са на пауза. Използвайте този подарък рационално. Не го пропилявайте в тревоги, тръшкане и истерия. Подредете ежедневието си, мислите си и устремете поглед към бъдещето.

  1. Ще се справите!

Повече от десет години работя с деца и техните семейства. Това, което знам за всеки един от вас е, че ще се справите. Родителството е огромно предизвикателство, но вие се справяте. Всеки ден решавате поне сто потенциални кризи и се справяте. Човешките същества са адаптивни, а родителите са свръх адаптивни.

Независимо от всичко и всички-вярвам във всеки един от вас! Виждала съм ви изправени пред тежки диагнози, виждала съм ви пред развод, виждала съм ви в кризи и знам, че можете да се справите! Поемете си дъх и изправете рамене.

Ще се справите!

Всички права запазени. Powered by Taktix Group Ltd.