Десет причини за късното проговаряне (и какво можем да направим)

Печат

Очаквано децата проговарят в края на първата годинка, но колко и какви думи ще казват зависи в голяма степен от броя и вида на думите, които родителите им употребяват, когато се обръщат към тях или когато играят заедно. Показателите за развитие на речта само рамкират периода, в който очакваме да се появи речта, но не могат да определят в точност броя на думите.

Ето и най-често срещаните причини за късното проговаряне:

                 1.Ранно включване на екранно време

Устройствата са част от нашия живот и естествено навлизат все по-рано в живота на децата ни. Въпреки, че могат да бъдат много полезни в по-късна възраст, в периода на ранното детство е добре да се избягва тяхната употреба. Много изследвания говорят за промяна в организацията на мозъка при деца, които прекарват около два часа дневно пред телевизор или друго устройство. Учените наблюдават усилен  растеж на бялото мозъчно вещество за сметка на сивото, което неизбежно води до забавено двигателно, психично и речево развитие.

              2.Късно захранване

Навременното включване на храна с друга консистенция (различна от течност) е важно за проговарянето, тъй като се променя работата на мускулатурата на лицето. Тези промени са ключови за възможността детето ви да проговори.

               3.Продължителен прием на пасирана храна

Ако сте захранили детето си навреме, то не бива да оставате в тази фаза по-дълго от препоръчителното време. Твърдите храни и тези, които съдържат разнообразни по вид съставки(течни и твърди, например супа с нарязани зеленчуци) подпомагат овладяването на специфични движения на езика и бузите необходими за проговарянето.

                4.Помощни мебели

Продължителното лежане в шезлонг, кресло или количка намалява силата на коремната мускулатура. Това забавя самостоятелния седеж и води до закъснение в развиването на умения за моторно планиране в това число хващане, координиране на движенията, сядане, посягане. Колкото по-малко предмети достига детето, толкова по-късно ще ги опознае и съответно назове. За да се справите с това увеличете времето, в което бебето стои по корем.

                 5.Говорене „на бебешки“

„Виж ,мамо, едно Бу!“ „ Къде отиде мяу-мяу? „ „Иска ли детето малко дичка?“

Ако се обръщате така към детето си е много вероятно появата и развитието на речта да се забавят значително. Това, че детето ви сега овладява речта и не успява да произнесе всички думи правилно не означава, че не ви разбира. Общувайте с детето като използвате целите думи и изречения с правилна граматична структура.

                  6.Липса на четене

Когато избирате играчки за детето в периода на първата година нека на първо място да бъдат книжките. Редовното четене увеличава пасивния и активния речник, засилва концентрацията на вниманието и насърчава общуването.

                  7.Ранно включване на изучаването на чужд език

Децата разпознават поне две срички още преди да се родят и усвояват ритъма и мелодиката на езика по време на вътреутробното си развитие. В последния триместър от бременността различават родния език на майка си от друг дори, когато самата тя го говори. Ако се надявате с ранното изучаване на чужд език да си отгледате естествена билингва ще ви разочаровам. Но за сметка на това можете да забавите развитието на речта на родния език на детето.

                8.Биберони и залъгалки

Поставянето на играчки и различни предмети в устата помага на бебетата да затворят т.нар. вокален тракт и да започнат да произнасят звуковете К,Д и Б. Децата, които поставят предмети в устата си произнасят много повече звукове и по-дълги редици от тях, спрямо децата, които не поставят предмети в уста. От друга страна бибероните ограничават възможността на езика да се движи и така неусетно забавят говорното развитие. Опитайте се максимално да ограничите употребата им.

                 9.Нарушен баланс на тялото и нарушения на моториката

Предполагам, че ще ви е трудно да видите връзката между самостоятелното сядане, изправяне, прохождане и речта, но такава връзка съществува. С овладяването на различните повърхнини  децата увеличават обема на обектите, които забелязват и достигат. Това им позволява да ги опознаят и съответно да ги назоват. Ако детето ви се забавя в овладяването на баланса на тялото и преминаването на средните линии-обърнете се към ерготерапевт.

                 10.Неглижиране през първата година

Децата започват да учат още по време на развитието си в утробата. Те идват в нашия свят устремени към овладяването на всички необходими им знания и умения за да оцелеят. Този стремеж за учене постепенно се развива и променя. В рамките на първата година от живота си децата имат нужда не само от това да се погрижите за техните физически нужди, но и за нуждата им да научават повече за света около тях.