Кога проговарят децата?

Печат

Ако вярвате, че децата проговарят след втория си рожден ден или че до третата година е нормално да не казват повече от „мам“ и „ тата“ – тази статия е за вас.

Проговарянето е дълъг и сложен процес, който започва още през бременността. По време на вътреутробното си развитие децата започват постепенно да овладяват интонацията, темпа и ритъма на речта, която дочуват отвън. В изследване на френски учени се наблюдава дори разпознаване на две различни срички: „ба“ и „бо“ от бебета в последния триместър на бременността.

Веднага след раждането си бебетата нагласят своя плач, така че максимално да се доближава до диапазона на звуците, които познава. Смята се, че това е адаптивен механизъм, чиято цел е майката да разпознава по-лесно плача на своето бебе.

В първата година от живота си всяко бебе чува между шест и дванадесет хиляди думи. Сред тях са и най-често използваните от родителите около двеста думи. Децата се раждат с напълно работещи сетивни системи и това им позволява изключително бързо да започнат да разбират, когато се обръщаме към тях. Могат да оценят тона и височината на гласа дори да не разбират съвсем ясно за какво говорите. През тези първи месеци от живота създаването на здрава, емоционална връзка между бебето и неговото семейство е ключово за неговото развитие. Ако детето се чувства спокойно и обгрижено ще може да обърне внимание и на другите стимули, които долавя. Тази година е важна за натрупването на така наречения „импресивен речник“. Това са думите, които детето ви разбира, макар и да не може да ги произнесе. Без този набор от думи същинското проговаряне ще се забави.

В края на първата годинка повечето деца могат да казват от една до три думи, най-често това са „мама“, „баба“ и „тата“. В рамките на половин година те овладяват още между 20 и 40 думи. Така здравото дете на възраст година и половина очакваме да може да казва около 30-40 думи.

След тази възраст броят на думите, които детето може да казва започва да нараства със скорост от 2 до 4 нови думи всеки ден. На три години очаквано децата трябва да имат активен речник от 900 до 1100 думи.