Бременността и раждането, както и първите три месеца след появата на бебето са емоционално наситени периоди за всяко семейство. Ежедневните грижи, липсата на твърдо установен денонощен ритъм и разместването на семейната рамка карат повечето родители да се съсредоточват единствено върху физиологичните нужди на детето и да отлагат във времето психичното, познавателното и комуникативното развитие.
Звучи логично, нали? Вие имате бебе! Яде, спи, плаче и цапа пелените.
Преди да спрете дотук дочетете тази статия.
Специалистите по ранно детско развитие, невролозите, психолозите и логопедите отдавна настояват, че грижата за бебето трябва да се основава на едновременната и системна грижа за всички елементи на ранното детско развитие за да се избегне изоставане във всяка от тези области.
Какво може да ви (по)каже бебето в първите три месеца след раждането?
Бебетата са естествено ориентирани да търсят човешки лица и да се обръщат към човешки глас. Изследвания в последните години потвърждават, че децата задържат по-дълго вниманието си върху човешки лица, отколкото върху неодушевени играчки.
В първите три месеца след раждането детето използва всички възможности, които има за да се свърже и да общува с хората, които се грижат за него. Това може да бъде плач, усмивка, гукане, разтваряне на ръцете при доближаване на любим човек, бързи движения на ръцете и краката и т.н.
Погрешно е да се смята, че с децата не може да се общува докато не започнат да говорят. Напротив, общуването с бебето, макар и в началото да ви изглежда еднопосочно, е много важно за развитието на неговите умения за общуване в бъдеще. Прегръдката, бебеносенето, тихото пеене, четенето, нежното завъртане/“танцуване“ и играта са добри начини да затвърдите своята връзка с бебето и да го насърчите да общува с вас.
С увеличаването на периодите на бодърстване в следващите месеци вашето дете ще бъде готово и за разширяване на начините, по които можете да общувате.
Ако решите да се ориентирате към пълноценно отглеждане показателите по-долу ще ви помогнат да се ориентирате какво можете да очаквате в този период от живота на детето:
Какво да очакваме в развитието+ показатели
Във всяка от областите е описано очакваното развитие за конкретния период. В повечето случаи, децата достигат показателите в края на периода.
Важно е да имате предвид, че показателите са генерализирани и те не взимат предвид типа забременяване, бременността и вида на раждането както и индивидуалните детски различия, различните фактори на средата и на отглеждането, които също оказват голямо влияние върху детското развитие.
Област Движение
- Детето, поставено по корем, повдига и задържа за кратко главата, а впоследствие и горната част на тялото (може със и без опора).
- Сложено по гръб, се опитва да се обръща настрани.
- Държи главата си стабилно, когато тялото е във вертикално положение.
- Постига за кратко време опора на долните крайници върху твърда повърхност, когато е в изправена позиция.
- В легнало положение детето извършва повтарящи се движения с крайниците.
- Детето докосва случайно предмет или играчка в близкото пространство.
- Свива длан при поставяне на малък предмет в нея – рефлекторно действие.
- Детето увеличава телесната си маса средно с 1800 – 2700 грама, а ръста си с около 9 см за възрастовия период.
- Увеличава се времето за бодърстване от 30 минути до 1 час
- Суче енергично около 15 минути и не се уморява.
Област емоционално развитие
- Детето проявява чувствителност както към различни емоционални стимули от външната среда, така и към някои промени в своето собствено състояние.
- гука и се усмихва в отговор на усмивка, ласкав говор и близост до майката (грижещия се);
- забелязва и реагира с изненада и оживление на новост – например при появата на нова играчка;
- реагира позитивно на позитивна стимулация – масаж, баня, гимнастика, играчки
- намалява негативната реакция при определени процедури, свързани с всекидневния тоалет и хигиена;
- плаче при глад, болка и друг дискомфорт;
- реагира на приятните и неприятните вкусове и миризми.
- Детето проявява интерес или се насочва към някои признаци при възприемане на:
- предмети/играчки, които го привличат с ярък цвят, осветеност, форма, движение;
- човешко лице, при което го привличат неговите основни части – очи, уста и др.
- Демонстрира за кратко време интерес при поява на нови обекти в сравнение с познати обекти.
- Търси с поглед източника на звук.
Област общуване
- Детето се ориентира в звуковите сигнали, издавани от околните лица:
- реагира на човешки глас;
- реагира на реч, насочена към него;
- различава гласа на човека, който се грижи за него.
- Появяват се първите звуци, изразяващи непосредствена емоция:
- детето издава звуци, подобни на а, о, ъ, за да изрази спокойствие и задоволство, или издава гърлени звуци.
- детето „гука” в отговор на ласкав говор, отправен към него;
- реагира с плач на интонации, които изразяват недоволство, напрежение или гняв.
Развитието на уменията за общуване са пряко свързани с това колко и какви грижи ще положите за цялостното развитие на своето дете (започвайки от грижата за вас) преди бременността, самата бременност, начина на раждане и първите три до шест месеца от живота им.
Ако искате да научите повече за ранното детско развитие и показателите за развитие вижте тук.