В последните години много често говорим за вредата от ранното включване на екранното време върху общуването и социалните умения при най-малките деца. За радост, все повече родители осъзнават, как времето прекарано пред екрана ограничава общуването им с децата и наранява тяхното развитие.
Едни от най-често изтъкваните причини за включването на таблет, телефон или телевизор са: отказа на детето да се храни, нуждата от време за други дейности или страха от писъците при опита да им се вземат устройствата.
За щастие има терапевтични техники, с чиято помощ можете да се справите с това.
Отказ за хранене
В представите на възрастните храната и храненето имат няколко елемента. От една страна, храненето и наддаването на тегло са ключови за правилното развитие на детето, но от друга страна те са и гаранция за любовта и привързаността между тях. Това най-често се вижда във времето, когато бабите се включват в отглеждането. Нали знаете, че при баба няма вариант, в който не си изяждате храната до последната троха?
От гледна точка на децата храненето задоволява тяхна физиологична нужда. Гладът при малките деца много често не се случва във вида, в който си го представят родителите. Например, те много често не са гладни сутрин, веднага след ставане. Понякога нямат нужда от междинно хранене и ако не им го предложите е много вероятно да не поискат да се хранят. Ритъма на хранене зависи от много фактори като физическа активност, умствено натоварване, ритъма на спане и бодърстване и интензитета на играта.
В периода около шестия месец бебетата забавят наддаването на тегло, което често плаши майките и те започват да ги дохранват. Когато този период съвпадне със захранването и детето отказва новите храни- на помощ идват устройствата.
Това, което всъщност се случва е бурното развитие на нервната система, която използва голяма част от приетите калории. Само след няколко месеца наддаването и растежа се възстановяват и става ясно, че от дохранване или устройство не е имало нужда, но уви, вече е късно да им ги вземете.
Когато на дневен ред е захранването с нови храни децата много често отказват да се хранят с тях. Тук основната причина е в инстинктите за самосъхранение. Новата храна е с различна консистенция, с различен цвят и с различен мирис.
Как помага техниката „МОСТ“ при отказ за хранене?
МОСТ е една лесна и ефективна техника за пренасяне на умения от една към друга област.
В случая можете да оставите детето да ви помага в мачкането на картофа за пюре. В последствие да нахраните мечето с лъжичка и едва тогава да предложите храната на детето.Ако не им позволите да се запознаят с храната-те просто ще ви откажат да се хранят. Не е толкова страшно да им разрешите да потопят ръчичка в купата с пюре. Да поиграят с него, да го усетят и когато са сигурни, че е безопасно-сами ще го сложат в устата си.
Преди да сложите телефона на масата-помислете кои са нещата, които може да предизвикват отказа за хранене. Променете температурата или лъжичката. Покажете как храните кукла, поставяйте детето заедно с вас на масата докато се храните. Нека да ви наблюдава.
Децата имат нужда от търпение, а не от устройство за да се хранят. Храненето е доверие и общуване. Добрата емоционална връзка между родителя и детето, радостта от храненето, задоволяването на детското любопитство са едни от най-важните елементи за доброто захранване.
Съгласете се, че машиналното отваряне на уста и поглъщане на храна не е точно хранене. В крайна сметка детето ви е личност, има индивидуални предпочитания. Възможно е да не му харесва даден елемент от храната или просто да не е гладно.
Това не означава, че не ви обича.
Ако продължавате да срещате трудности обърнете се към логопед-хранителен терапевт, а не към таблет. Логопедите, които се занимават с терапия на хранителните нарушения не са диетолози, а специалисти, които могат да преценят и да ви помогнат с преодоляването на нарушенията в храненето.
Нужда от време за други дейности
Ежедневието на родителите, които се грижат за малко дете е изключително интензивно. Обикновено те се натоварват с всички дейности по поддържането на домакинството. Пране, пазаруване, готвене, гладене. Намирането на баланс в комбинацията от дете, което иска да играе и има нужда от постоянно наблюдение и всички други дейности, с които се заемате е трудно постижимо. Човешко е да искате десетина минути тишина или самостоятелно посещение в тоалетната. Но, поставянето на детето пред устройство има много висока цена.
Как помага техниката МОСТ при нужда от време?
Както вече разбрахте МОСТ използва пренасянето на наблюдения и умения от една област към друга. В този случай можете да я приложите като предложите на детето да извършва същата дейност като вас. Сложете на пода в кухнята една широка пластмасова кутия с малко вода. Напълнете я с играчки от кухненски комплект или безопасни чашки и лъжички. Дайте му гъба и го оставете да „мие чиниите“. Когато подреждате стаята предложете на детето да прибере топките или да изтупа одеялото на куклата.
Постепенно ще можете да се откъснете от детското внимание и просто да направите, това което искате. Кажете: „Отивам да приготвя нашия обяд, а ти сготви за мечето!“ Така всички са щастливи, а устройството не е част от вашия ден.
Детските писъци при отнемане на устройство
Ако вече сте осъзнали вредата на екранното време и колко тежко се отразява то на детското развитие, но не можете да отнемете устройството от детето, техниката МОСТ ще ви помогне.
Едно от големите предизвикателства, което стои пред всеки родител е как да изключи устройството без да разплаче детето. Имайте предвид, че при интензитета на видеата, детето ви попада в един паралелен свят. Както вероятно сте забелязали: то нито ви чува, нито реагира на името си или молбите ви докато гледа видеото.
Как помага техниката МОСТ за изключването на устройство?
Седнете до детето. Не казвайте нищо. То забелязва, че сте дошли, но все още не е готово да откъсне поглед от филмчето. Попитайте нещо. Каквото и да е: кой е този герой, как се казва тази серия, кой е добрия и кой лошия, какво се е случило преди това….Така поставяте мост между вашата и паралелната реалност, в която е детето. Когато започне да ви отговаря-то вече започва да се откъсва от видеото и да ви чува. Не правете това, ако видеото е в самото начало. Използвайте последните пет минути за най-добър ефект.
Вгледайте се в съдържанието. Ако детето ви гледа епизод на Франклин, в който той строи форт на дървото – предложете да си направите и вие къщичка. Кажете: „Знам едно чудесно място, ако искаш, когато свърши този епизод ще ти го покажа!“ или „ Мисля, че имам точно такова въже/дърво. Мога да направя такава къщичка, ако ти нарисуваш картина за украса като Франклин?“
Децата често се идентифицират с главния герой от филмчетата, които гледат. Възможността да изиграят/направят същото като него и липсата на натиск много често дават прекрасни резултати при измъкването на устройствата от ръцете им.
И не забравяйте: децата гледат и правят точно това, което правите вие. Ако искате да намалите времето, което прекарва детето ви пред устройства и да намалите тяхната важност-направете го и вие. Много трудно ще убедите малко дете, че е по-хубаво да се играе, ако вие седите на пейката и се взирате в телефона си или не си говорите на вечеря, защото гледате телевизия.