4 лесни стъпки за изграждане на умения при децата

Свръх обгрижването се превръща във все по-голям проблем в периода на ранното детство. Сигурна съм, че и вие сте виждали здрави три-четири годишни деца да се возят в количка, все още да носят пелени, да ги хранят с лъжичка или да не могат да си обуят обувките сами.

Докога е малко „малкото дете“?

Умението е способността ни да се справяме сами с различни ситуации. Развитието на уменията за самостоятелност е дълъг процес, но той трябва да започне от най-ранна възраст. Разбира се, както и за много други неща в детството, за това си има време и начин да се постигне.

Детето никога не е малко. Във всяка възраст има умения, които то може да развива, ако и когато му позволим това.

Новородените, които могат да се осланят само на сетивата си, много бързо развиват уменията си за разпознаване на човека, който се грижи за тях и за откриване на пътя до храната. Още в първите месеци се научават как да изразяват своя дискомфорт или удоволствие, така че да регулират поведението на възрастните.

Постепенно развиват двигателните си умения и се научават да задържат главата си изправена, да се обръщат по корем, да пълзят и да ходят. Усъвършенстват уменията си за комуникация, хранене и регулация на поведението, а ако не им пречим това е естествен и плавен процес.

 

Кои са най-важните елементи за изграждане на умения?

 

  1. Адекватна възраст

За изграждането на всяко умение е необходимо детето да е във възрастта, в която му е възможно да го усвои. Няма как да научите седем месечно бебе да си обува обувките само, но това не би трябвало да е проблем за дете на година и половина.

  1. Развити представи

Представете си кораб. Истински, голям кораб. Сега си представете всички необходими материали за неговото построяване струпани на куп пред вас. Сега го постройте. Не можете ли? И децата не могат да усвояват умения за които нямат представа.

Ако искате да научите детето си да се обува или да се храни самостоятелно първо трябва да развиете представите му за това. Виждали сте как много малки деца взимат обувка и се опитват да повторят действията ви. Понякога слагат ръцете си вътре или въртят ръцете си, така като правите вие, когато си завързвате връзките на обувките.

Покажете лъжичката и демонстрирайте като разделите целия процес на малки и ясни стъпки: хващам лъжичката, потапям я в супата, вдигам лъжичката, водя я до устата, слагам я в устата, изливам съдържанието вътре, дъвча, преглъщам.

  1. Игрови умения

Без играта няма как да се развие каквото и да е умение в детска възраст. Ако използваме горния пример с лъжичката и самостоятелното хранене е необходимо детето да има добре развита координация и представа за собственото си тяло. Подходящи игри за това са: редене на кули от кубчета, пресипване с лъжица, вгнездяване на форми, подреждане на пъзел, игра с пластилин и конструктор, посочване и назоваване на частите на тялото(на играчка, на родител и на себе си), хранене на кукла, готвене.

  1. Личен пример

Всички деца са любопитни и много искат да приличат на вас. Затова непрекъснато се стремят към дейности и предмети, които са част от ежедневието на възрастните. Възнаградете детското любопитство и желание за развитие като им дадете личен пример. Покажете им как си сресвате косата и им дайте гребен за да могат да повторят вашите действия. Слагайте ги заедно с вас на масата, дори когато са бебета, за да могат да виждат как се храните. В ежедневието, докато ви наблюдават, те научават много. Използвайте всяка възможност за да обясните и покажете как се случват различни действия.

 

За какво да внимавате:

 

  1. Избягвайте свръх обгрижването на малкото дете.

      Не ограничавайте движенията му с проходилки, шезлонги, ластици и всякакви други    „помагащи“ елементи.

  1. Не играйте вместо тях. Вие можете да редите кули от кубчета. Покажете веднъж и дайте шанс на детето да опита само. Няма друг начин да се научи.
  1. Не прекалявайте с грижите по отношение на хранене, хигиена и ежедневни дейности. Ако искате детето ви да се научи трябва да му дадете такава възможност. Да, ще се залива със супата и ще се намокри докато се опитва да си измие ръцете. Ще има гащи сложени на главата и ръце в чорапите, но това е естествения път на развитието му.
  1. Избягвайте натиска и спестяването на време.

„Ако не си обуеш обувките няма да излизаме!“ няма да проработи. „Ела да те обуя, защото закъсняваме!“ - също. Когато работите за изграждане на умение отделете необходимото време за това. Помагайте с един елемент без да извършвате цялото действие. Например, можете да помогнете с петата на обувките, а детето да постави краче и да си закопчее/залепи само обувките.

 

4 лесни стъпки

 

В моята практика на логопед използвам тези четири последователни стъпки при изграждането на ново умение:

  1. Демонстрация

Както разбрахте демонстрацията е първата стъпка в изграждането на всяко ново умение. Показвам на себе си как изглежда действието. Задължителен елемент тук е въвеждането на обяснението: „ Взимам лъжичката, потапям я в супата и т.н.“

  1. С физическа помощ

Когато детето вече е видяло действието му помагам като придържам ръцете/краката и внимателно го насочвам  как да го извърши. Продължавам да повтарям обяснението на процеса.; „Взимам лъжичката, потапям я в супата и т.н.“

  1. С устна инструкция

След няколко повторения с помощ повечето деца опитват да извършват действието сами и отказват физическа помощ. Повторете обяснението. Оказвайте помощ само когато не се получава, а не когато не ви харесва изпълнението.

  1. Самостоятелно действие

На този етап детето би трябвало да може да извършва действието самостоятелно. Постепенно ще развие умението си и ще изглади несъвършенствата на изпълнението.

Какви умения очакваме да овладеят децата и на каква възраст ще откриете в приложенията на книгата ми „Умно Бебе“.

Можете да я намерите във всички книжарници Сиела, Хеликон и в по-добрите книжарници в страната.

Надявам се, че съм ви била полезна днес. Ако това е така-споделете статията! Нека помогнем и на други родители да се справят с предизвикателствата на ранното детско развитие.

Всички права запазени. Powered by Taktix Group Ltd.