Играта е основен елемент в детското развитие, а сътрудничеството между децата докато играят изглежда като най-лесния начин за един родител да разбере дали детето му е прието от другите.
Много често подтикваме децата да си споделят играчки, да играят заедно с друго дете на площадката или да се приближат и включат в играта на деца, които не познават.
Но, дали е възможно това във всяка възраст?
До появата на „Аз-а“ и разбирането на детето, че е отделна личност подобно поведение на сътрудничество не може да се очаква. Първите три години са точно за това: от връзката „аз и мама“ да се премине към „аз, мама и татко“ до достигането на „аз и другите“ в края на този период.
Как се развиват уменията за игра, сътрудничество и приятелство в различните възрастови периоди?
0-3г. Играта е сигурна и забавна. Основната и цел е опознаване на дома, околния свят и взаимодействие със семейството. Всички около детето се съобразяват с неговото желание за игра. Времетраенето на интерес към взаимодействие/ играчка е кратко. Опитват да имитират действия с играчка, ръце или тяло, показани им от възрастен когото харесват. Обикновено не обръщат внимание на другите деца, освен ако те не изразяват силна емоция: викане, плач. Ако застанат срещу друго дете на същата възраст се вглеждат в него. Могат да дръпнат предмет/играчка, към който проявяват интерес от друго дете. Не се съобразяват с мое/негово.
! Децата до 2 годишна възраст не взаимодействат/играят заедно.
Могат да стоят близо едно до друго и да играят на една и съща игра без да има сътрудничество. Например има две „майки“, които играят на готвене или двама „супергерои“ , „багеристи“ и т.н. Липсва идеята за роли като игра на „майка и дете“, в която едното дете приема да е „детето“, а другото да е „майката“.
3г.-7г. Играта може да бъде самостоятелна или да бъде „моментно сътрудничество“. Обикновено децата не запомнят или не използват имената на децата, с които се заиграват за първи път: „Момиченцето иска да играем с куклите“ или „ С момчето се гонихме“. В този период децата са егоцентрични. Мислят само за това какво те искат от едно взаимоотношение. Често наричат „приятел‘ деца, които се намират близо до тях: спят на съседно легло в детската градина или живеят в съседство. Ценят приятелството заради играчките или физически качества на околните. Ако посещават място искат да си вземат играчка или малък предмет от там. Предпочитат красиви и усмихнати хора, по-често млади „каки“ и „батковци“.
! Около 4,5-5г. се поставя началото на сюжетно-ролевите игри. Вече можете да наблюдавате приемането на роли от децата по време на игра. Все още ролите не са устойчиви и често предизвикват конфликти свързани с нежеланието на едното дете да се откаже от ролята, която е заемало.
4г.-9г. Еднопосочно сътрудничество. Децата определят като добър приятел някой, който прави това, което искат от него. „Тя ми е приятелка, защото ми даде нейния конструктор“…“Той не ми е приятел, защото не иска да се гоним“. Временно играят заедно докато околните се съобразяват с техните желания как да протече играта. Начало на разбирането за „първо той казва как ще играем, после аз ще казвам.“
6г.-12г. Двупосочно взаимодействие. Децата стават доброжелателни към другите. Приятелството включва даване и вземане, като това може да е временно: „давам ти моливите си до края на деня“ или „подарявам ти тази картичка до края на часа“. Често играят/взаимодействат с някого, ако няма друго дете, с което да играят. Например, ако няма дете на същата или близка до тях възраст могат да приемат да играят с по-малко от тях дете. Съобразяват се в някаква степен с възможностите и уменията на по-малкото дете.
9г.-15г. Започва разбирането за приятелството като ценност само по себе си без необходимост от материална изява или размяна на услуги. Момичетата създават 1-2 близки приятелства, момчетата имат повече приятели, но не са толкова емоционално близки.
"Познаването на възможностите за игра, сътрудничество и приятелство в различните периоди намалява натиска, който родителите оказват върху децата и подпомага разбирането между тях!"
Ива Александрова
Откъс от книгата „Твоето невероятно бебе“ и няколко хитринки от кабинета на логопеда)
„Книгите играят много специална роля в живота на всяко дете, но дали са необходимост за бебетата през първата година от живота им?
Книгите могат да се включат в ежедневието ви с бебето от самото начало. От гледна точка на развитието на комуникативните умения колкото повече думи, текстове, стихчета и песнички чува вашето дете, с толкова повече думи ще ви зарадва в края на първата си година.
Освен за развитието на пасивен речник книгите могат да ви помогнат да развиете слуха и зрението на вашето бебе, както и уменията за внимание, концентрация, посочване, асоциации и категории. Те са незаменими и за успокояването на бебето и подготовката му за сън.
За моя голяма радост и в България вече има голям брой детски издателства, които обръщат специално внимание на бебетата.
- В първите месеци можете да започнете с книжките за баня и шумолящите книжки. Освен за развитието на сетивата, повечето от меките книжки имат и интересни елементи по дръжката или гризалки по краищата, които позволяват на бебето да стимулира и устата. Ще ви бъдат полезни за периода на опознаването на света чрез опитване и слагане на различни предмети в устата и за времето на никненето на първите зъбки.
Бебешките книжки могат да бъдат използвани успешно и за стимулирането на развитието на цветно зрение и другите сетивни системи.
Слуха и слуховата памет ще бъдат подпомогнати от слушането на приказки и кратки истории в първите шест месеца.
- След шестия месец можете да използвате книжки за запознаване с животните, предметите и други категории. Езиковите и комуникативните умения имат нужда от много, много книги за да достигнат до момента на собствената им изява: детската реч.
Освен за развитието на тези практични и необходими умения, четенето на книжки ще ви даде възможност да прекарате повече време с детето си и ще ви помогне да осъществите създаването на здрава и силна емоционална връзка с него. Моментите, които сме били сгушени с бебето и сме чели приказни истории остават незабравим спомен и за нас и за него.“
Книги за момчета и книги за момичета
Ако сте започнали да четете на бебето от самото начало на живота му, то след първата година вероятно ще забележите, че и при момчетата и при момичетата се наблюдава интерес към книгите, но по различен начин.
Развитието на двигателните умения е еднакво важно за всички деца, но при момчетата това е приоритет. Момичетата от друга страна по-силно се стремят към овладяване на умения свързани с социално-емоционалната сфера и комуникацията.
Разбира се, тези разлики са условни и до голяма степен зависят от родителите и тяхното отношение към детското развитие.
- Лесна стратегия за избор на книги:
Когато предлагам книга на малките деца, с които работя в кабинета, избирам различен тип книги.
- За момчета: книги, които дават възможност за имитация на звуци и с движещи се елементи като колела, капачета.
- За момичета: книги с детайлни илюстрации и наситен, емоционален сюжет.
- При всички деца чудесно работи представянето на главните герои с кукли ръкавици или фигурки. Така те могат да играят историята, която вие четете.
Не забравяйте, че посочването на героите по време на четенето подпомага изграждането на връзката между това, което чуват и това, което виждат децата.
Любовта към книгите, историите и магичните светове, в които ни пренасят, се възпитава дълго. Но, това усилие си струва!
Радвам се на възможността да поканя всички любители на книгите на Панаира на книгата в НДК! Ще Ви очаквам на 11-ти декември от 10:30 до 13:30 на щанда на Fox Book Cafe
Ива, пак ли книга за бебета?
С много от вас, моите читатели и последователи, се познаваме от излизането на първата ми книга:“ Умно бебе“. Тя намери своето място в библиотеките на много родители, с които продължихме да се срещаме на лекциите, уебинарите, курсовете и мастър класовете, които направих в годините след това.
Проведох и безброй консултации със семейства, които прочитайки я, откриваха изоставане в развитието на своите деца или искаха да зададат своите въпроси, свързани с развитието на децата си на специалист.
За това време децата отраснаха, справихте се с трудните моменти на ранното детско развитие, научихте много. Пред повечето от вас, с които се познаваме повече от три години, стоят нови въпроси: за развитието на децата в периода 3г.-6г.
Често ми казвате, че „Умно бебе“ ви е била много полезна, но нямате достатъчно информация за следващия период и затова как да продължите да насърчавате децата си да развиват своите умения. Няколко пъти седмично в пощенската ми кутия се появява въпроса дали случайно не пиша вече книга за децата на 4,5 и 6 години?
Разбирам това ваше желание и обещавам, че ще напиша и такава книга. Но, сега пред мен стои една друга задача.
През последните три години давах съвети, предлагах упражнения, насочвах ви към други специалисти, но все повече ставаше ясно, че това, което липсва на настоящите и бъдещи родители не са съвети, а знания.
Знания, с които честно да си признаем никой родител не влиза в този период от живота. Не сме подготвени, не знаем към кого да се обърнем и как да отсяваме малките зрънца истина и полезна информация от хилядите съвети в интернет пространството или в книги, написани за родители и деца в други държави.
Никой не си прави труда да обясни какво стои зад тези съвети( а понякога и откровени рекламни съобщения) скрити зад „полезни за родителите“ статии.
Затова реших, че преди да продължа с книга за детското развитие в периода 4г.-6г., ще напиша още една книга за бебета.
В книгата „Твоето невероятно бебе“ се постарах да дам на родителите знания: проверени и съвременни.
В нея ясно и подробно обяснявам биологичните процеси, които стоят зад детското развитие. Кога, къде и какво се случва в тялото на бебето, как да го проследите, как да му помогнете и да го насърчите.
Ще намерите информация за рефлексите, сетивните системи, общата и фината моторика, храненето, съня, ежедневните грижи и речта. Идеи за занимания и упражнения, съвсем практични и приложими веднага във вашето ежедневие.
Ще разберете как да проследявате показателите за развитие и какво можете да направите, ако откриете забавяне в една или друга област.
В това дело ми помагат д-р Ралица Пейчева-Янчева (педиатър), Руслана Анастасова (ерготерапевт), Тони Калушкова (акушерка) и Людмил Стефанов (психолог).
Надявам се, че различните гледни точки ще разширят мирогледа ви, ще ви помогнат да разбирате напълно този най-важен период след раждането и ще ви дадат увереност, че можете и ще се справите с предизвикателствата, които стоят пред вас.
На пръв поглед, това наистина е книга за бебета. Но, освен това е и учебно помагало за целия период на детството.
Процесите, взаимовръзките между отделните елементи от развитието, започват в тази първа година от живота. Ако детето ви ги пропусне тук, ще ги видите като нарушения/забавяне в развитието няколко години по-късно.
Исках да напиша книга, помагало, учебник, който да събира на едно място всичко важно за основите на детското развитие. Оказва се, че голяма част от въпросите, които получавам от вас по време на консултациите могат да се адресират именно към този период-първата година след раждането.
Затова ще представя още една „книга за бебета“ преди да продължа напред със следващия период от детското развитие. Искам да съм сигурна, че родителите вече имат необходимите основополагащи знания и ще разбират каква научна/биологична основа стои зад съветите в следващата.
Благодаря Ви за вниманието и подкрепата през последните години. Надявам се, че „Твоето невероятно бебе“ също ще намери място в сърцата и библиотеките ви!
Поръчайте книгата тук: https://parentacademy.bg/tvoeto-neveroiatno-bebe/
Третата година на детето е своеобразен завършек на първия период от ранното детско развитие. През тази година ще можете да наблюдавате как детето ви надгражда своите умения, усвоени през първите две години от развитието му и същевременно да забележите все по-голямата необходимост за увеличаване на социалните контакти и самостоятелността.
Област Движения
Детето става все по-уверено при ходене, тичане и изкачване на стълби. Проявява интерес към ритане на топка с крак и хващане на топка с две ръце. Забележете, че вече ръцете са изнесени напред за да посрещнат топката и че детето може да вдигне високо ръка за да хвърли малка топка.
Тази увереност в позицията и баланса на тялото позволява да се развива и фината моторика. Детето ви все по-често ще започне да рисува, като е възможно да не спазва ограничението на листа, а да излиза и извън него. Ако му покажете как да рисува черта и кръг-ще се опитва да ги прерисува.
Насърчавайте развитието на уменията като често посещавате паркове и правите планински преходи. Катеренето по дърветата, прескачането на големи локви, изкачването и слизането по неравни повърхности ще ускорят развитието на движенията.
Предоставяйте на децата възможност да се упражняват като често им предлагате арт проекти свързани с рисуване, оцветяване, работа с пластилин и рязане на хартия съчетано с апликация. Преливане, поливане с малка лейка, низане на мъниста, работа с конструктор остават любими и в този период.
Област Комуникация
На три годишна възраст вашето дете може да назове повечето предмети и познати обекти от дома. Добре познава домашните животни и няколко животни от фермата/гората. Започва първичното опознаване на цветовете. Може да изпълни двойна инструкция като: „Вземи молива от земята и го постави на масата!“.
Може да си казва цялото име и има представа за своя и противоположния пол.
По-сложни думи (с три и повече срички, както и със струпани съгласни) все още могат да звучат не съвсем точно. Като цяло, речта е разбираема и за хора извън семейството. Разбира добре и отговаря на въпроси на възрастните насочени към него.
За да насърчите говорните умения можете да четете повече приказки, да започнете да учите детето да повтаря наизуст кратки яслени стихчета(от 1 куплет), да насърчавате имитацията на движения с ръце, да посещавате куклен театър и други сценични изкуства.
За да подобрите уменията на детето да използва по-дълги думи и да формира самостоятелно изречения е добре да го изслушвате внимателно докато ви говори. Следващата стъпка е да поправите сгрешените думи/словоред като повторите неговото изказване правилно и едва тогава да му отговорите.
Голяма част от децата остават продължително време на етапа „бебешко говорене“, защото близките им ги разбират и не проявяват упоритост при поправянето на граматическите и артикулационните грешки. Вашата роля като родители е да насърчавате разширяването на активния речник като същевременно коригирате произношението.
Област Познавателни и Игрови умения
В този период децата харесват ролевите игри и започват да разбират идеята за влизане в роля. Това може да са игри свързани с пол, професия или характерна особеност(театър с кукли ръкавици- животни).
Започват да осъзнават брой и количество, обикновено до 2. Например, могат да донесат две книжки или две колички, ако ги помолите. Осъзнават голямо и малко и могат да предпочитат игри свързани със сглобяване/разглобяване/завъртане на елементи/ натискане на бутони и др.
Разбират мое/твое и проявяват засилен интерес към съвместна игра с други деца.
Област самостоятелност и адаптивност
Три годишното дете може с радост да участва в домакински дейности като поливане на цветята, метене и събиране с лопатка, миене с гъба, рязане/късане на листа за салата и др.
Забелязва се все по-голямо желание за самостоятелност при обличане и събличане. Повечето деца се събличат/обличат лесно от кръста надолу, но все още могат да имат нужда от помощ с дрехите в горната част на тялото.
Самостоятелността се развива и при храненето като детето може да се храни самостоятелно с лъжица/вилица (размер съобразен с възрастта) и да пият от чаша без да се поливат с храна/вода.
Насърчавайте това желание за самостоятелност като избягвате да преобгрижвате децата и да извършвате всички ежедневни дейности вместо тях. Разпределяйте времето на структурираните от вас занимания и играта на детето като самостоятелната игра или инициираната от детето дейност представляват по-голямата част от времето ви заедно.
Важна роля през третата година имат и татковците. Те са смели и обикновено предлагат интензивни и интересни занимания подходящи за развиване на самостоятелността у децата. Насърчавам ви да разпределяте по равно времето с мама и татко за да могат децата да развиват не само т.нар. „домашни умения“, а и да развиват силата си, да научават за различни явления (например електричеството) и да преодоляват страховете и границите си.
Свързани статии: Как да стимулираме детското развитие правилно?