Ако вашето дете покрива показателите за развитие в края на първата година и не наблюдавате забавяне или изоставяне в отделните области (вижте тук) можем да обърнем поглед към втората година.
В този период от детското развитие основните акценти са овладяването на движенията, развитие на уменията за хранене, наблюдение и внимание, фината моторика, имитацията и активния растеж на пасивния и активния речник на детето.
В област движения продължава овладяването на уменията за самостоятелно ходене. Детето става все по-уверено при ходене и качване/слизане от твърди повърхности.
Прекаленото обгрижване, непрекъснатия контрол или държане/придържане на детето ще забави този процес. За да бъдете спокойни - обезопасете ръбовете, сложете предпазни средства на вратичките на шкафовете и повдигнете на високо ценните и чупливи предмети. Това ще осигури възможност на детето да се придвижва в сигурна среда.
В област фина моторика започва овладяването на поставяне на предмети или играчки един в друг, един над друг. Тук подходящи занимания са кули от кубчета, играчка с рингове за нанизване, кубчета и поставки за вгнездяване на елементи. Избирайте играчки за развитие на моториката с твърда основа. Обърнете внимание на размера на ринговете, дупките и формите за вгнездяване. Най-удачно е да започнете с по-големи елементи и постепенно да намалявате размера.
Любими игри в тази възраст са: слагане и изваждане на елементи в кутия, редене на кули, пресипване, преливане, хващане и хвърляне на балон или топка. Начало на опитите за ритане с един крак.
В област хранене децата проявяват интерес към приборите за хранене, има спонтанни опити за самостоятелно хранене с лъжичка, които постепенно (с развитието на координацията око-ръка и фината моторика като цяло) ще стават все по-успешни.
В област езиково развитие очакваме бързо натрупване на пасивен речник. Това са думи, които детето разбира, но все още не произнася. Тона и височината на гласа, интонацията, жестовете и мимиките на лицето на възрастния са все още водещи за разбирането от страната на детето.
За да стимулирате разбирането на езика използвайте жест, дума, кратко изречение. Старайте се да посочвате предметите или явленията, за които говорите и да назовавате своите и на детето действия.
Добре е да избягвате говоренето „на бебешки“ и съкратените думи. Насърчавайте произнасянето на думи от страна на детето като задавате въпроси за картинката или играчката, с която се занимава в момента. Говорете много, но изчакайте малко, преди да продължите (особено, ако задавате въпрос) за да видите дали детето иска да ви отговори като покаже с жест или произнесе дума.
Не забравяйте и другите важни елементи като вниманието и очния контакт. Гледайте детето в очите, когато се обръщате към него или му задавате въпрос.
Подходящи занимания са детските стихчета и песнички, в които има движения с ръце. Такива са песничките Арам-зам-зам, Хей, ръчички!, Мий си ръцете, Паячето Итци и т.н. Стихчета като „Варило мише кашица“, „ Събрали се зайчета пет“ и др.
Ако сте ги позабравили можете да ги потърсите в интернет като „яслени стихчета“ или да потърсите книжка. Аз имам много любима книга на издателство Фют с точно такива текстове.
Имитацията на жестове и свързването им с думи са прекрасен начин за насърчаване на вниманието, развитието на разбирането по слух и развитието на фината моторика. Ако сега започвате с този тип занимания можете да използвате два подхода:
Вариант 1: стоите до детето, а срещу вас има огледало, в което да можете да се виждате и двамата. Вие казвате/пеете и показвате жестовете към думите.
Вариант 2: Поставете детето да седне на ниска масичка, а вие седнете срещу него. Важно е вашето лице и неговото да са на една линия, така че да можете да поддържате очен контакт без да вдигате/навеждате глава.
Аз лично предпочитам втория вариант, защото в началото децата често имат нужда от помощ.
Ако детето не започва само да имитира жестовете, които му показвате (дори частично с вдигане на ръце) можете да му помогнете като хванете нежно ръцете или пръстите му и извършите движенията вместо него. Постепенно намалявайте помощта до момента, в който детето усвои умението имитация с ръце.
Четенето на книжки с приказки и общуването с детето насърчават развитието на речника и слуховия гнозис (познанията за разпознаване на думите по слух). Слуховият гнозис е едно от задължителните условия за появата на собствена реч при децата.
Моят съвет:
В периода между първата и втората година децата натрупват познания за света благодарение на самостоятелното придвижване и играта с родителите. Без вашето активно участие това няма да случи в необходимите срокове. В този период насърчавайте движенията, развитието на фината моторика и пасивния и активния речник на децата като играете, общувате и взаимодействате с тях.