Третата година на детето е своеобразен завършек на първия период от ранното детско развитие. През тази година ще можете да наблюдавате как детето ви надгражда своите умения, усвоени през първите две години от развитието му и същевременно да забележите все по-голямата необходимост за увеличаване на социалните контакти и самостоятелността.
Област Движения
Детето става все по-уверено при ходене, тичане и изкачване на стълби. Проявява интерес към ритане на топка с крак и хващане на топка с две ръце. Забележете, че вече ръцете са изнесени напред за да посрещнат топката и че детето може да вдигне високо ръка за да хвърли малка топка.
Тази увереност в позицията и баланса на тялото позволява да се развива и фината моторика. Детето ви все по-често ще започне да рисува, като е възможно да не спазва ограничението на листа, а да излиза и извън него. Ако му покажете как да рисува черта и кръг-ще се опитва да ги прерисува.
Насърчавайте развитието на уменията като често посещавате паркове и правите планински преходи. Катеренето по дърветата, прескачането на големи локви, изкачването и слизането по неравни повърхности ще ускорят развитието на движенията.
Предоставяйте на децата възможност да се упражняват като често им предлагате арт проекти свързани с рисуване, оцветяване, работа с пластилин и рязане на хартия съчетано с апликация. Преливане, поливане с малка лейка, низане на мъниста, работа с конструктор остават любими и в този период.
Област Комуникация
На три годишна възраст вашето дете може да назове повечето предмети и познати обекти от дома. Добре познава домашните животни и няколко животни от фермата/гората. Започва първичното опознаване на цветовете. Може да изпълни двойна инструкция като: „Вземи молива от земята и го постави на масата!“.
Може да си казва цялото име и има представа за своя и противоположния пол.
По-сложни думи (с три и повече срички, както и със струпани съгласни) все още могат да звучат не съвсем точно. Като цяло, речта е разбираема и за хора извън семейството. Разбира добре и отговаря на въпроси на възрастните насочени към него.
За да насърчите говорните умения можете да четете повече приказки, да започнете да учите детето да повтаря наизуст кратки яслени стихчета(от 1 куплет), да насърчавате имитацията на движения с ръце, да посещавате куклен театър и други сценични изкуства.
За да подобрите уменията на детето да използва по-дълги думи и да формира самостоятелно изречения е добре да го изслушвате внимателно докато ви говори. Следващата стъпка е да поправите сгрешените думи/словоред като повторите неговото изказване правилно и едва тогава да му отговорите.
Голяма част от децата остават продължително време на етапа „бебешко говорене“, защото близките им ги разбират и не проявяват упоритост при поправянето на граматическите и артикулационните грешки. Вашата роля като родители е да насърчавате разширяването на активния речник като същевременно коригирате произношението.
Област Познавателни и Игрови умения
В този период децата харесват ролевите игри и започват да разбират идеята за влизане в роля. Това може да са игри свързани с пол, професия или характерна особеност(театър с кукли ръкавици- животни).
Започват да осъзнават брой и количество, обикновено до 2. Например, могат да донесат две книжки или две колички, ако ги помолите. Осъзнават голямо и малко и могат да предпочитат игри свързани със сглобяване/разглобяване/завъртане на елементи/ натискане на бутони и др.
Разбират мое/твое и проявяват засилен интерес към съвместна игра с други деца.
Област самостоятелност и адаптивност
Три годишното дете може с радост да участва в домакински дейности като поливане на цветята, метене и събиране с лопатка, миене с гъба, рязане/късане на листа за салата и др.
Забелязва се все по-голямо желание за самостоятелност при обличане и събличане. Повечето деца се събличат/обличат лесно от кръста надолу, но все още могат да имат нужда от помощ с дрехите в горната част на тялото.
Самостоятелността се развива и при храненето като детето може да се храни самостоятелно с лъжица/вилица (размер съобразен с възрастта) и да пият от чаша без да се поливат с храна/вода.
Насърчавайте това желание за самостоятелност като избягвате да преобгрижвате децата и да извършвате всички ежедневни дейности вместо тях. Разпределяйте времето на структурираните от вас занимания и играта на детето като самостоятелната игра или инициираната от детето дейност представляват по-голямата част от времето ви заедно.
Важна роля през третата година имат и татковците. Те са смели и обикновено предлагат интензивни и интересни занимания подходящи за развиване на самостоятелността у децата. Насърчавам ви да разпределяте по равно времето с мама и татко за да могат децата да развиват не само т.нар. „домашни умения“, а и да развиват силата си, да научават за различни явления (например електричеството) и да преодоляват страховете и границите си.
Свързани статии: Как да стимулираме детското развитие правилно?